diumenge, 8 d’abril del 2018

TABÀRNIA, TRACTORÀLIA I ELS PINTORS DEL REALISME

Repassant un capítol de la Història de l’Art d’E.H. Gombrich, llegeixo que el pintor Jean François Millet, un dels seguidors de John Constable a l’experiència camperola de Barbizon, avantsala del Realisme francès en la dècada dels quaranta del segle XIX, volia pintar escenes de la vida al camp, a pagès que diríem ara, i es remarca que això es va considerar i es considera una etapa de revolució dins el món de l’art, ara en diríem progressista; i es posa com a contraposició a allò que havia passat sempre: que es tenia els camperols per personatges còmics i rústecs amb un quefer diari poc edificant i poc honorable;  la massa no era, no podia ser, motiu per a l’art ni per a la consideració perquè l’art el pagaven els rics i la consideració social també era una cosa dels potentats. No deixa de ser curiós l’interès dels incipients i encara no autoanomenats pintors del realisme per ennoblir la pagesia en un país com França, que ha basat bona part de la seva mitologia nacional a blasmar tot allò que no és París parlant de províncies amb to pejoratiu i que ha batejat com a patois, llengua sense estructura, tot el que no sigui el francès de l’Île-de-France. La lectura de Gombrich m’ha recordat la Tabàrnia dels unionistes enfrontada a la Tractoràlia; la ciutat, la gent il·lustrada, universalista, de mirada àmplia, moderna, vers la gent de poble, rebolcada en el fenc, curteta d’enteniment, aïllada tothora del pensament progressista, mirant-se el propi melic. I per contra, ja ho veieu, virar l’interès artístic, assentar els fonaments d’un nou art mundial, cap a la gent del camp, cap al rerepaís, va ser modern; i també va ser ridiculitzat per la societat que es considerava a ella mateixa cosmopolita i espavilada.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada